måndag 29 oktober 2012

Lax och bladspenatsgratäng i romsås (Lchf)

 Nu va det vardag igen, Denna helgen har verkligen försvunnit lika fort som den kom :-)
Under helgen nu har jag varit på foto kurs som va med på köpet när sambon köpte kameran!
Superbra kurs och nu är kameran som ny igen, upptäckt, lärt mig massa nya inställningar som jag inte visste om innan, utan har mest varit man kört samma för det mesta!
Och ojojoj vilken stor skillnad på bilder, Så nu har familjen varit försökskaniner och fått utstå att jag knäppt på dom lite extra :-)
Fick då även tips att det är bra att formatera minneskortet regelbundet, så när jag la in bilderna på datorn innan och skulle radera lite bilder plus lägga in bilder i mappar  så råkade jag ju såklart radera helgens mat i all hast :-) Så typiskt men jag är glad det inte va några familjebilder!
Så idag när jag skulle försöka mig på ite inställningar när jag skulle fota maten, höll jag på att bli galen , fick inte till det utan bilderna blev blåa, suddiga och helt konstiga!
Men till slut fick jag till det så bilderna blev ok, men behövs mer träning för att få till bilderna ännu bättre!
Så nu hoppas jag på stor skillnad på matbilderna ju mer jag tränar :-)


Du behöver till 1liten form
1 Laxfile
Bladspenat
Ca 1.dl creme freich
ca 2-3tsk Stenbitsrom
Flytande citron
salt
vitpeppar

Gör så här
*Skär filen i mindre bitar (tina först), häll lite salt och lite flytande citron över Laxen
*Lägg bladspenat i en kastrull med vatten och låt det koka upp på medel värme tills det tinats, börjat koka
  Ta av direkt och häll av vatten, pressa ur vattnet med handen (skölj ev lite snabbt om det är för varmt)
*Häll spenaten över Laxen och blanda runt lite
*Blanda ihop creme freichen, romen, plus lite salt och peppar
*Bred ut röran över Laxen och spenaten
*Stoppa in i ugnen på 220g i ca 15-20min
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar