torsdag 4 oktober 2012

Köttfärs och rättikagratäng (Lchf)


Innan jag började med Lchf brukade jag göra en sån här gratäng fast med potatis och lite mer saker i men eftersom vissa saker i den inte är godkänt när man äter Lchf så ändrade jag om det lite så det passade just Lchf
Men såklar äter du inte Lchf så ta potatis istället!
Men ge RÄTTIKAN en chans lovar smakar nästan som potatis och ha den i maträtten- supergod :-)

Du behöver

Köttfärsblandning
ca 400-500g köttfärs
2 rättikor (dom brukar vara inplastad och vikten brukar ligga på 100-130gst och finnas vid rotfrukterna,,På våran affär i en korg)
ca 1krm salt
ca 1krm vitpeppar
1 vitlök eller lite vitlökspulver
ca 1/2-1 tsk paprika pulver
ca 1/2- 1tsk oregano
liten nypa chilipulver
ca 1/2 dl Felix ketchup stevia
1/2 - 1 dl grädde


Oströran

2.5 dl grädde
1 pkt halloumi ost
lite av ovanstående kryddor som du hade i köttfärsen
ca 1/2- 1tsk sambal olek
ev ca 2-3msk Felix ketchup stevia

Gör så här
Jag hade en vanlig gratäng/pajform så ca 4-5portioner

*Skala av det yttersta på rättikan
*Skiva rättikan i rätt tunna skivor, lägg i en gryta och täck med vatten
*Koka rättikan i ca 10-15minuter
*Stek under tiden upp köttfärsen
*Krydda med kryddorna
*Ha i ketchup och rör runt
*Häll i grädden och blanda runt
*Ta av rättikan och häll i durkslag så det får rinna av
*Häll hälften av köttfärsen i formen
*Fördela sen rättikan över
*Lägg sen på resten av köttfärsblandningen
*Riv halloumin på den stora sidan på rivjärnet
*Blanda sen ihop halloumin, grädden och kryddorna
  sambal oleken och ev stevia ketchup
*Häll ostblandningen överst i formen
(häll ev lite grädde runtom längst kanten så det rinner lite extra grädde i botten)
*Stoppa sen in i ugen på 220g i ca 30-35min

Jag serverade med riven gurka och en klick philadelphiaost men det tar du ju vad du tycker passar till funkar ju även med en klick creme freich eller turkisk yohughurt eller annan grönsak :-)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar