söndag 7 oktober 2012

Ugnsgratinerat blomkålsmos och kyckling (plankstek utan planka med blomkålsmos) (Lchf)


Jag har länge varit sugen på plankstek
Men har man ingen planka eller sprits så får man använda fantasin :-)
Jag gjorde moset på blomkål (Lchf) Kör du inte Lchf så funkar det super med potatis fast då får du koka dom som vanligt innan du kan göra mos av det (glöm inte äggulan)
Och jag va lite för lat och stressad för att göra egen så blev Erik Lallerstedts goda bea som är helt ok vid Lchf för den innehåller 85 % fett och 0.5kolhydrater
Och det lilla man får i sig av kh blir ju ingen katastrof för mig iallafall
Fast är man strikt kanske man hellre vill göra sin egen bea om man är petnoga!
Men är ju upp till dig :-)

Gör så här till en liten form
Sätt ugnen på 250g
Koka ca 1/2 påse blomkål i vatten (som anvisning på påse)
Häll vatten i durkslag och se till du rinner ur så mycket vatten som möjligt ur blomkålen
Häll tillbaka blomkålen i kastrullen/grytan och  häll i
ca 2-3 stora msk (vanlig sked) philadelphiaost, 2-3-msk smör, 2äggulor
salt vitpeppar (ev annan krydda m du vill)
Mixa med stavmixer till ett mos
Smaka av så du blir nöjd med kryddning

Eftersom jag inte hade nån planka tog jag en liten form och hällde i moset
Sen formade jag toppar med baksidan på en gaffel
Stoppade in i ugnen tills det blev gyllenbrunt

(Skärde till med en bredare stekspade och lyfte upp en bit försiktigt på tallrik med hjälp av en gaffel)

Stekte upp kyckling och kryddade med lite chilipulver ochdragon (Supergott)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar