onsdag 24 oktober 2012

Kyckling i kokosmjölksås med blomkål och broccoli (Lchf)

 God kväll
Denna rätt gjorde jag häromdagen, ja jag har gjort lite fler maträtter men orken har inte riktigt funnits där att få in den här på bloggen!
Har ju en liten 1.5åring som det är full rulle på hela dagen och då finns inte riktigt fokuserngen att sitta med han som klättrar på en om man skulle försöka sätta sig och skriva lite, och sen på kvällen så har jag varit supertrött i ögonen och kroppen!
Men illafall jag bestämde mig för några dagar sen att jag ska börja aktivera kroppen minst 15min varje dag!
Oavsett vad
Och det har ju blivit en promenad varje dag men sen så har jag faktiskt tagit fram studsmattan (ni vet en sån där liten man kan ha inne) stått och joggat på den ca 15-20min varje kväll framför tv :-)
Jag är verkligen inte gjord eller rättare sagt mina fötter gillar inte va ute och springa, känner mig klumpig, rumpan och brösten dallrar plus alla dessa sneda trottoarer med gropar överallt gör så jag bara får ont i knäna och fötterna!
Så stutsmattan är perfekt att jogga på :-)

Denna rätt va riktigt god och framförallt lättlagat! Det roligaste sen jag började laga Lchf till mig är att sambon faktiskt tycker det är super gott och och väljer faktiskt 9av 10gånger Lchf maten skippar, pastan, potatisen el riset och tar hellre ex blomkålen till :-)
Senast idag har han tjatat om att jag skulle göra den där bryselkålsgratängen jag gjorde för ett tag sen, för det va så himla gott :-)) Här hittar ni den och den va verkligen supergod! Brysselkålsgratäng

Du behöver till ca 3-4portioner
ca 4-6 kycklingfileer
1 rödlök
1 Paprika
1 burk champinjoner (el färska)
ev körsbärstomater
2-3dl kokosmjölk (går byta ut mot grädde el creme freich)
Salt
Vitpeppar
Gurkmeja
ev koriander
chilipulver
Dragon
ca1-2tsk kycklingfond

Gör så här
*Skär kycklingen i mindre bitar
*Dela löken i 2halvor och skär skivor
*Dela även paprikan i mindre bitar
*Stek upp kycklingen i smör tills den börjar få färg runtom
*Lägg i paprikan, löken och champinjonerna
*Krydda med kryddorna efter behag och häll i fonden och blanda runt medans det steks
*När kycklingen är genomstekt så häll på kokosmjölken
*Lägg i tomaterna så dom blir lite varma annars steker du med på slutet vid stekning innan såsen
*Smaka av såsen om du vill tillsätta nån mer krydda

Jag serverade till Blomkål och Broccoli (Kokade upp lite av båda)
Vill man ha mer sås så kan man ju lägga i djup tallrik så blir det en soppa :-)
Resten av fam kan ju ta ris till om dom vill och inte äter Lchf)

Måste tipsa er som är sugen att börja med Lchf eller har hållt på ett tag om Lchf gruppen på fb, där du kan fråga om tips/ge tips eller dela med dig av din mat till andra
Lchf gruppen för nybörjare




1 kommentar:

  1. Your welcome :-) i hope you like it if you have try to cooked it :-)

    SvaraRadera