onsdag 17 oktober 2012

Sparrissoppa (Lchf)

 Idag va jag sugen på att göra en snabb och god soppa!
Va så längesen jag åt smörgås/bröd men tänkte att ett Lchf bröd till vore ju inge fel :-)
Och för att vara första g jag knåpat ihop ett Lchf- bröd själv så va dom helt ok :-)
Men väljer att inte lägga ut receptet än behöver nog finslipa lite på ingredienserna så det blir perfekt :-)
Va goda när dom va nygjorda men blev lite sega när dom hade svalnat :-)
Men här kommer soppreceptet som jag blev jättenöjd med :-)

Du behöver till ca 2portioner
ca 1/2 pkt sparris
vatten
1 grönsaks el höns buljong
ca 1.5dl grädde
1ägg
salt
vitpeppar

Gör så här
*Dela sparrisen i mindre bitar med en kniv
*Lägg sparrisen i gryta och häll i vatten så det täcker sparrisen och lägg i en buljong
*Koka upp och dra nån min ca 2-3min
*Häll bort buljongen i nåt kärl (släng inte)
*Mixa sparrisen med en mixer (gör inget om en del bitar är lite större)
*Häll tillbaka buljongen och tillsätt grädden och ägget och koka upp och låt dra liten stund
 smaka av med salt och peppar

Toppa med lite bacon som du klipper ner och steker gärna lite krispigt (jag kryddade med lite paprika)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar