tisdag 4 september 2012

Morot och purjolökssoppa med pepparrotscreme som topping och krispiga ostchips Lchf


Denna soppa måste ni bara testa! Sjukt gott!
I lördags va vi hemma hos svärföräldrarna och då hade hon gjort en morot och purjolöks soppa dagen innan som jag fick smaka en sked av!
Så idag tänkte jag att jag skulle testa på och göra sån soppa! Blev inte riktigt samma men beror nog snarare på kryddningen :-))
Plus jag gjorde en pepparrotscreme till och toppade soppan med plus jag gjorde ost chips till som verkligen förhöjde smaken!
Lättsam och supergod middag blev det verkligen idag!

Gör så här
*Skala ca 4-5 morötter och och skär sen dom och änden på en purjolök till medaljonger
*Stoppa dom sen i en gryta med 1liter vatten och 2 buljongtärningar (valfri)
*Koka på medelvärme ca 20min tills morötterna blivit mjuka
*Mixa sen med stavmixer tills allt blir flytande konsistens eller om du vill ha lite bitar i
*Häll i 2.5dl grädde
*Blanda och smaka av med mest chilikrydda, krydda även med lite aromat, grillkrydda vitpeppar  och
 lite salt

Vill du toppa med pepparrotscreme så blanda ca 2-3msk creme freich och ca 2msk pepparrotsvisp
Hur du gör ostchipsen som också är Lchf hittar du HÄR

Ät och njut




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar