måndag 24 september 2012

Kålpudding med 2såser (rosesås och brunsås (Lchf)

Kålpudding med rosesås och så blev det några extra på toppen

Kålpudding med brunsås

I helgen va jag och storhandlade och dom sålde ut billiga stora kålhuvuden och rotfrukter! Så passar ju perfekt! Så då passade det ju utmärkt med en god kålpudding på Lchf vis! men kan lova den är lika god oavsett om man kör Lchf eller inte så alltså super till hela familjen! Till och med min14mån kille vräkte i sig maten!
Jag gjorde 2såser! jag va sugen på rosesås men det gillar inte gubben så han fick brunsås!
Kolla längre ner i receptet om du vill se hur jag gjorde dom på Lchf-vis

Du behöver
ca 300-500g köttfärs
1 ägg
salt
peppar
ca 2.5 dl grädde

1/4 eller 1/2 vitkålshuvud (jag hade ett sort huvud så räckte med 1/4del)
salt el örtsalt
peppar
ev lite sirap (inte ok vid Lchf men jag tycker det är lite pricken över i i en kålpudding så ringlade över lite
                   men det avgör du själv om du tycker det är ok

1dl vatten
2dl grädde
1 hönsbuljong

Gör så här
Sätt ugnen på 200g

*Skär/strimla vitkålen

*stek den i omgångar i smör salta, peppra och ringla ev lite sirap (inte ok vid Lchf men är du inte strikt så går det ta lite för smakens skull) och blanda runt under stekning
  (den ska bli mjukare lite smått gyllenbrun)

*Lägg se den stekta kålen i formen

*Blanda ihop köttfärs, grädde,ägg salt, peppar i en bunke

*Blanda sen runt köttfärsblandningen med vitkålen i formen

*Häll grädde, vatten och buljongen i en lite kastrull, värm på och rör runt tills buljongen smält och blandats
  runt

*Häll sen gräddblandningen över så det täcker

*Stoppa in den i ugnen i ca 50-55min (200g)

Jag la sen kålpuddingen på en bädd med isbergssallad och ringlade på sås
(barna ville ha potatis till)

På den första tallriken (min) gjorde jag en rosesås till
Lägg alla ingredienser i en kasrull och blanda runt under uppvärmning tills buljongen smält
ca 1.5dl grädde, 1/2 hönsbuljong, salt, peppar och några droppar soja
ca 2msk rosekulor som jag la i handen och gnussade mellan händerna så det smulades sönder

Brunsås
Blanda runt ingredienserna i en kastrull tills bulongen smält och det blivit varmt
1.5dl grädde, 1/2 hönsbuljong, salt, peppar och lite soja efter behag (smaka av så du inte häller för mycket men du ska bli nöjd)

                 





4 kommentarer:

  1. åh va gott,har varit sugen på kålpudding ett tag,får nog bli i veckan..mums

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va verkligen supergott :-) Så det tycker jag verkligen du ska laga :-)

      Radera
  2. Gratulerar till ditt samarbete med Anna Hoffert! Kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket Sara :-) Så himla kul att få en sån här chans :-)

      Radera