lördag 15 september 2012

Brysselkålsgratäng i paprikasås och choritzokorv (Lchf)


Idag blev det en supergod brysselkålsgratäng! Tänkte först bara koka dom som vanligt men kan lätt bli lite tråkigt att bara äta dom så varje gång! Så slängde ihop en liten gratäng!
Supergott och går snabbt att laga iordning!
Skivade och stekte upp lite choritzo, nu är jag inte stenhård med Lchf-en så är lite osäker på om det är helt ok med korven! Men är ju inte många skivor man äter så då är det ok i mina ögon men det får du avgöra själv :-)
Men detta kan jag tänka mig är supergott även om du skulle ha tex en lax eller kyckling till!

Gör så här
*Sätt ugnen på 220
*Koka upp brysselkål med vatten i ca 3-5 minuter
*Gör under tiden såsen
  -Blanda ihop ca 2.5creme freich
   salt,vitpeppar, ca 2-3tsk paprikapulver, ca 1krm pepparmix och 1vitlök i en kastrull och låt det koka upp
  medans du blandar så allt smälter ihop (det ska inte koka utan ta av när det blivit rinnande av värmen)
*Ta av brysselkålen från spisen och häll dom i ett durkslag
*Lägg i formen och krydda lite lätt med salt
*Häll såsen över brysselkålen
*Strö över riven ost i valfri mängd
*Stoppa in i ugnen ca 15minuter (osten ska ha smält och börjat blivit gyllenbrunt)

Servera ex med några skivor choritzo


3 kommentarer:

  1. det här måste jag testa, ser gott ut! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag verkligen du ska göra :-) Va verkligen supergott :-) Hoppas du med gillar maten :-)

      Radera