fredag 7 september 2012

Fetaostbiffar och champinjonsås Lchf


Å idag va gubben mätt efter buffe när dom va ute med jobbet! Så då ville Tom ha spaghetti och köttfärssås, så barnen fick det! Men jag va inte ett dugg sugen på det så tog lite köttfärs från paketet och knåpade ihop dom här sjukt goda pannbiffarna med fetaost i! Och för att  knåpat ihop dom för att  få dom Lchf iga så måste jag säga det är dom godaste pannbiffarna jag nånsin ätit och gjort, riktigt saftiga perfekt kryddade Sjukt goda och smaken satt kvar i munnen långt efter jag ätit klart!
Synd det bara blev 2st fast tur det annars hade jag vräkt i mig flera stycken, haha

Du behöver
Pannbiffarna
ca 1stor näve köttfärs (jag hade blandfärs)
ca 1/2 pkt fetaost
1 vitlök
ca 2 msk creme freich
1äggula
salt
peppar
chilikrydda
grillkrydda
dragon krydda

Gör så här
Lägg köttfärsen, fetaosten och ägget i en bunke
krydda med kryddornaca 1krm av varje, och pressa i vitlöken
Blanda runt med baksidan av en gaffel och mosa ut runt allt (gärna så nån bit blir lite större av fetaosten)
Blanda sen i creme freichen
Och dela upp i 2 delar och forma till 2bollar och platta till dom fast dom ska ändå va lite tjocka som på bilden
Smält smör och stek dom nån minut på varje sida,, se till att det alltid finns smör under så dom inte bränns fast
Krydda ev lite extra  med grillkrydda under stekning
Stek tills dom blir genomstekta och köttfärsen inte är röd längre


Champinjonsåsen
ca 4-5 hela champinjoner såna från plastkorg från affären, (eller 1burk champinjoner), eller kantareller
ca 1.5dl grädde
salt
vitpeppar
grillkrydda
chilikrydda
soja (några droppar)

Gör så här
Skölj av så du får bort jord som kan finnas kvar
Skär ev bort liten bit från stjälken om den är lite brun och jordig
Skär i skivor
Fräs i smör i en kastrull tills dom blir lite gyllenbruna
krydda
häll i grädden
droppa i lite soja och blanda runt med en visp
smaka av om du behöver krydda mer eller hälla i några droppar grädde eller soja till





2 kommentarer:

  1. Det här ska jag testa ikväll! Gud så gott det verkar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillade biffarna :-) Själv tycker jag dom är sjukt goda och lagat dom flera gånger :-))

      Radera