torsdag 15 november 2012

Köttfärspaj

Igår önskade sambon sig köttfärspaj!
Så sälvklart slängde jag ihop en! Gjort den så många gånger sen jag gick i mellanstadiet och gjorde den i hemkunskapen för första gången!
Pajdegen har jag alltid kört detsamma men köttfärsen har jag varierat i oändlighet och du kan ju göra köttfärsen precis som du vill efter tycke och smak!
Sjukt gott är det iallafall!
Och den måste verkligen varit supergod eftersom till och med min lilla kräsna 1.5åring vräkte i sig 2portioner 
Här kommer iallafall rec på min köttfärs jag hade till.

Du behöver 
Har du en liten form så halvera degen)
3dl vetemjöl
100g smör el margarin
2msk vatten

Ca 400-500g köttfärs
1lök
Salt
Vitpeppar
Chilipulver
Paprikapulver
Grillkrydda
1-2vitlöksklyftor (el vitlöks pulver)
Ca 1dl Felix chilisås (el ketchup)
ca 2msk Ajvar Relish
ca 1-2tsk sambal oelek
Ca 1-2dl vatten
1höns el köttbuljong
ca 2dl creme freich
Riven ost (efter bahag)

(stek ev med champinjoner, hackad paprika)

Gör så här
Börja med att arbeta ihop degen
Lägg smör och möl i en bunke
smula sönder i mjölet med en visp med degkrokar eller med fingarna
häll sen på vattnet och arbeta ihop till en deg
lägg ev lite mjöl på bakbordet
Lägg tillbaka bollen i kylskåpet ca 30min - 1h (under tiden du gör köttfärsen)

Hacka löken
Stek upp köttfärsen och löken tills den börjar bli färdig 
(stek ev med champinjonerna och paprikan)
Krydda med kryddorna och pressa ner vitlöken
Blanda i sambal oelek, Ajvar Felix chilisåsen och blanda runt
Häll i vattnet och buljongen och rör om så buljongen smälter och blandas runt
Blanda sen i creme freichen
(smaka av om du är nöjd med kyddningen/smaken så det inte är för starkt/svagt)
Häll köttfärsen i formen och lägg över riven ost

Ta ut degen 
Lägg ev lite mjöl på bakbordet och arbeta ihop degen snabbt
Kavla ut så den blir lite större än din form (oavsett form)
Rulla ev upp degen på kaveln för att få upp från bordet och lättare kunna lägga över formen
Nagga degen
Ställ in i ugnen ca 20-25min tills den blir gyllenbrun


Servera med sallad och lite creme freich som den är eller smaksatt! Ev med vitlök eller chilisås och lite pepparmix





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar