lördag 17 november 2012

Fläskfile i svartpeppar och rosepepparsås (Lchf)



Hej!
Hoppas ni har en bra helg!
Igår så gjorde jag fläskfile så himla gott. Men här hemma så har vi ju lite olika favoriter hur maten ska va kryddad, i mitt fall så hade jag varit sugen på rose och pepparsås i flera dagar, men mina kräsna killar här hemma tycker inte alls att det är gott med rose smak och framför allt inte när det är korn i, så då är jag ju såklart en så snäll mamma/sambo att jag gjorde en egen variant (smak) till dom som jag vet går hem. som även perfekt som Lchf
Dom fick sweet chilismak som ni hittar Här

Använde 1fläskfile och gjorde deras i en större form medans jag tog 4skivor som jag gjorde i en liten pajform till mig.
Och vill ni göra denna rätt till fler så dubbla bara mängden och smaka av så du får kryddning så stark/svag du vill ha.

Du behöver
4-5 fläskfile skivor
salt, vitpeppar och chilipulver
Ca 2dl grädde
1 kött el hönsbuljong
ca 1/2 tsk soja
salt, ca 1/4-1/2 tsk svartpepparkorn
ca 1-2 tsk rosepeppar (el mer)

Gör så här
Stek köttbitarna i smör med lite salt, vitpeppar och lite chilipulver på båda sidor så dom får en stekyta
Lägg dom sen i en mindre fom
Lägg grädden, buljongen,salt svartpepparn,sojan i en liten gryta och rör om på plattan tills buljongen smält
och blandats om
Ta rosepeppar och rulla mellan händerna så dom smulas ner i såsen och blanda runt lite
Häll sås på köttbitarna och stoppa in i ugnen på 200g ca 20min (skär igenom 1och smaka/kolla så den är genomstekt

Blev lite mycket sås, så allt åts inte upp men himmel vad go såsen blev :-)

Servera ex med blomkålsmos, grönsaker, ugnsgratinerade grönsaker


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar