måndag 13 augusti 2012

Tacotårta och dukning på kalaset

 Idag fyller min stora kille Tom 10år :-) Och under veckan fyllde lilla killen Levi 1år så igår hade vi kalas och bjöd på god taco tårta och så klart vanlig tårta men det kommer i annat inlägg!
Har gjort en taco tårta tidigare men jag har ju utvecklats lite med både bilder och upplägg i texten så vi kör detta igen!
Men kan lova det är super gott!

Så här gör du
*Stek upp köttfärs och häll i en tacopåse (mer köttfärs så häll i en extra påse)
*Blanda i en stor creme freich

*Hacka en lök i valfri storlek och blanda ihop med en valfri salsasås

*Blanda ihop en stor creme freich med 1creme bonjour vitlök el original + 1-2 vitlöks klyftor

*Smörj en form med avtagbar sida med lite av kletet med ex en slickepott

*Börja dela chipsen lite lätt i handen och lägg i botten (jag hade 3-kant cheese)
 Lägg ett lager ost
 Hälften av köttfärsen
 Hälften av  salsablandningen
 Skivade körsbärstomater
 Hälften av creme freich blandningen

*Börja sen om från början med ovanstående procedur

*Avsluta med ett lager chips och ost

*Ringla lite grädde el spara lite av creme freich blandningen och lägg ovanpå så bränns inte chipsen så lätt

*Stoppa in i ugnen på 180g ca 40-50min beroende på ugn men du ser när det börjar bli fastare och osten blivit gyllenbrun! kika in i ugnen lite då och då efter ca 30min

*Precis innan servering skär på insidan av formen med en kniv så tårtan inte fastnar i formen när du ska ta av  
 den

*Servera med lite chips vid sidan av och lite grönsaker att plocka
och ex dessa såsar till Vitlökssås och Sweetchilisås

Sen måste jag även dela med mig av dukningen jag hade gjort på barnens bord.
hade ju kvar grejer från dopet så dukade lite med färgen grön som jag har som tema i köket så det matchade riktigt bra :-)
Till glas hade jag Ikeas vas (5kr st) Gröna servetter köpt på Maxi och gröna sugrrör.

Saften hade jag hällt i glasflaskor som finns lite här och där att köpa ex maxi, ikea och dollar store
Snörena har jag köpt på galerix som jag klippte till och knöt rosett på glas och flaskorna














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar