söndag 19 augusti 2012

Potatis och skinklåda


Så här i slutet av månaden börjar det eka i dom flesta kylskåp i många hem!
Man kanske har lite utav det kvar och lite utav det men tycker inte riktigt man får till nåt spec med ingredienserna man har hemma!
Det många faktiskt gör inklusive jag är dom typiska tankarna - u vad tråkiga saker jag har, finns inget att göra och så slutar det med man handlar nåt på affären för att få till nåt spec att laga!
Och sen nån mån senare så inser man att oj vad grejer jag får slänga, jag som inte hade nåt att laga!

Men igår körde jag lite kylskåpsrens inför storhandlingen imorgon!
Har man lite fantasi så går det faktiskt att slänga ihop lite grejer till en god maträtt till familjen på lite blandat man har hemma!

Du kan ju även byta ut eller lägga till ex riva i morötter, pasta, paprika, rödlök,köttfärs, kyckling, vitkål eller vad du nu har hemma och gillar!
Bara din fantasi och saker i kylskåp som besämmer

Till min lilla gratäng
Gör så här
Riv ca 6-8 potatisar (beroende på storlek)
hacka 1 lök
klipp ett bacon paket
Blanda ihop oavstående ingredienser med ett paket strimlad skinka och tomater
Lägg i en bunke och krydda med ex salt, grillkrydda, vitpeppar, örtkryddor, aromat eller andra kryddor du gillar
Vispa ca 2-3dl creme freich el grädde eller mjca 3dl mjölk med 2ägg och krydda med ex vitlök, grillkrydda, pepparmix, chilikrydda,, salt, peppar, chilisås
eller vad du ni gillar i familjen
Lägg den blandade potatisblandningen i en form
Lägg på några nävar riven ost
och häll sen på såsblandningen
och stoppa in i ugnen på 220g i ca 30-40min beroende på ugn
Men den ska bli gyllenbrun gärna så lite blir lite krispigt
(ta ut lite potatis på en sked och smaka så du tycker dom känns färdiga

Släng på lite ketchup efteråt på tallrikarna, så blir det faktiskt extra gott iallafall om man är ketchup älskare till det mesta.
Servera även ev med lite kokade grönsaker och en klick creme freich






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar