torsdag 16 augusti 2012

Superenkel Lax och Räksoppa med med smak av dill och hummer

 Idag är det såååå himla varmt,, jag tror jag flyter bort, men jag älskert!
Har varit lite mycket gott nu den senaste veckan så idag slängde jag ihop en supergod Laxsppa på ca 10-15min!
Lätt som en plätt att göra!

Fick en liten geting på besök när jag fotade, så det måste luktat gott, hihi (men den blev inte med i ingredienserna iallafall, :-))

Gör så här
*Skär en laxbit i skivor/tärningar el liknande
*Häll upp ca 2dl vatten och en fiskbuljong och lägg i Laxen och koka på medelvärme ca 5minuter
*Häll på ca 2dl grädde och 1dl mjölk och blanda runt
*Ta ca 1dl mjölk och häll i en mindre skål och blanda ut ca 2msk mjöl med en visp och häll i soppan
*Häll i ca 1-2msk hummerfond
*Krydda med lite salt,, dill, fiskkrydda,vitpeppar, och ca 1.5msk pepparrot
*Blanda/vispa runt tills redningen blir lite tjockare någon minut, vill du köra lite Lchf så skippa mjölet så blir soppan bara, men går ju ta lite creme freich istället för mjölk så blir den ju lite fastare, men det hade vi inte hemma idag
 lite tunnare, men det avgör du ju själv
*Garnera el blanda ut nån näve räkor (går lägga i soppan direkt men jag tycker dom är godare som dom är)




2 kommentarer:

  1. Så gulligt med lilla getingen;) Soppan verkar supersmarrig så det är klart han blev sugen:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. så kul när man lyckas få till det så där :-))Verkligen tajming att flyga förbi just då, och det är väl det positivaste med att ha getingbo i närheten, haha
      Och soppan den va supergod :-))

      Radera