torsdag 23 augusti 2012

Het köttsoppa

 Idag har jag fortsatt att skrämma bort lite baciller som även gubben blivit drabbat av med en het köttgryta! (inte så het så det är jobbigt att äta)
Tänkte från början göra kött i sambal oleksås och in i ugnen men slutade med jag skärde köttet i grytbits storlekar och gjorde en soppa med sambal olek smak!

Du behöver
Jag kokade i gjutjärns gryta men har du inte tså är det ju inte hela världen, funkar ändå  :-)
*Jag hade ca 7 karreskivor (förkryddad i chark) (ta nåt kött och skär till grytbits stolekar (jag och sambon som åt och det blev massor över)
*1 burk champinjoner
*1lök (löken innehåller mycket kålhydrater så undvik el byt ut om du kör strikt Lchf mot ex , kål, broccoli,
*grädde
*ca 2-3tsk sambal olek
*ca 3 msk soja
*ca 2-3 msk delikatess kryddad tomatpure
*salt
vit peppar
ca 2-3 tsk paprika krydda
lite med dragon,timjan och oregano
*1 köttbuljong + 1liter vatten (vid strikt Lchf kör annan buljong från ex hälsokost)
Koka ev med nån grönsak du gillar
ev 1vitlöks klyfta

Gör så här
Skär upp köttet i mindre bitar om du inte har färdiga grytbitar
skär löken i smalare klyftor
Lägg köttet och löken i vattnet tillsammans med en köttbuljong (har du ett lagerblad så lägg med 1-2st
vill du ha lite smak av vitlök så låt 1koka med
häll på lite vitpeppar
Koka upp och sänk sen plattan (våran går till 9 så jag sänkte till 5an,
Låt det stå och putta i ca 1.5timme
Lägg i champinjonerna efter ca 40min
Ta ur en köttbit när tiden börjar ta slut och skär igenom och smaka så den känns mör och är genomkokt annars koka litet tag till
När du tycker det i stort sett kokat så köttet är bra så häll i resten av ingredienserna, och smaka av med kryddorna tills du får en smak och styrka som passar dig!
Låt det puttra nån minut till så den får dra åt sig kryddorna :-))


Om du inte kör strikt Lchf/el till resten av fam
Servera med ex en god baguette som är supergod att doppa i soppan
Eller servera lite potatis till om du inte vill ha det som soppa, då kan du även ta ur lite spad och vispa i ca    2-3msk mjöl och hälla tillbaka och koka en stund så den blir tjockare!

Vill du köra Lchf så kör såklart utan brödet och ev minus nån krydda om man ska va stenhård men det är inte jag :-))


2 kommentarer:

  1. Härligt med en mustig god soppa så här i början av hösten!

    Hoppas det biter på bacillerna också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ju så gott med soppa! Och blev så mycket över så jag och gubben mumsade även dagen efter, och gud va god den va då! Jag klarade mig i allafall från att bli sjuk, kanske va tack vare soppan :-)) Killarna blev i allafall friska :-)

      Radera