torsdag 24 maj 2012

Muffins med hallon chocklad och smuldeg

Sen igår har jag fantiserat om att baka nåt! Stod hemma förut och kunde inte bestämma vad jag skulle göra!
Velade mellan smulpaj, men va ju sugen även på chocklad och hallon och även vanilj!!
BESLUTSÅNGEST
Men eftersom jag ska träffa lite mammor imorgon så ville jag ju kunna ta med och bjuda på när vi ska sitta ute!
Så tillslut bestämde jag mig för att göra nån egen liten kompott med grundreceptet till kladdmuffins fast jag tog bort kakaon och bytte ut det till vaniljpulver!
Och slutresultatet va jättegott!
Som Tom (9år) sa utsökt mamma himlade lite med ögonen till drömmarnas land, haha
Kan man få bättre betyg!

HUR JAG GJORDE

Sätt ugnen på 200 grader
ställ upp bullformar/muffinsformar (helst lite fastare muffins formar dom flyter ut lätt)

DU BEHÖVER

Till smeten
!00 gram smör

2ägg
2.5dl socker

Torra ingrediensena
1 1/2 tsk vaniljsocker
1krm salt
2dl vete mjöl
1/2 tsk bakpulver
1dl marsan pulver

1dl grädde
2dl hallon sylt
Ev hallon (valfri mängd)
Chocklad (valfri mängd och sort)
(jag hade vanlig blockchocklad)

Smultäcket
Smuldeg med kokos (går att utesluta kokos)
100g smör
1.5dl vete mjöl
1.5dl socker
1dl kokos
1dl havregryn


Förbered hacka chockladen i mindre bitar

 Kör alla ingredienser till smuldegen  med elvisp tills det blir tillräckligt smulat enligt ditt tycke!
Ställ åt sidan så länge

 Blanda ihop dom torra ingredienserna

1 1/2 tsk vaniljsocker
1krm salt
2dl vete mjöl
1/2 tsk bakpulver
1dl marsan pulver



Smält 100gram smör och ställ åt sidan


 Vispa under tiden 2ägg och 2 1/2 dl socker
Sikta försiktigt ner samtidigt som du varvar med vispen och rör om försiktigt (inte elvisp)
När du blandat/vänt runt allt försiktigt så häll i smöret
och sen 1dl grädde
 Häll sen ner hallon, hallonsylten och chockladen och vänt försiktigt runt med en slickepott
Inte för mycket ska ju ändå va lite varvat med bara smeten

Häll på smulblandningen och vänd runt i smeten!
Dra slickepotten på sidan av bunken mot dig lite och vänt inåt från botten så det blandas runt

Fyll formar till ungefär 3/4
Lättast tycker jag är med en sked och en annan att hjälpa till och skrapa av
Stoppa sen in plåten i mitten av ugnen på 200grader i ca 10-15minuter




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar