fredag 18 maj 2012

Köttfärspaj med chips i

Idag gjorde jag en paj!
Testade på en ny variant, va sugen på smördeg så blev att testa göra paj på det!
Annars brukar jag alltid göra pajdeg själv, men va lite lat idag! Och det va ju riktigt gott!

Hade ingen vanlig pajform så gjorde pajen i en form med löstagbar kant!
Lägg den i formen (som anvisning på baksidan) försök få den så det sticker upp ungefär lika runtom
Förgrädda den ca 15min enligt anvisningar på paketet! 200grader

Stek under tiden upp köttfärs,
Pressa i vitlök valfri mängd (jag hade 3 normalstora)
hackad lök
krydda med paprika krydda
salt
grillkrydda
lite vitpeppar

När löken och köttfärsen börjar bli klara så häll i ca 1dl vatten och en köttbuljong rör/dela runt buljongen med vattnet/köttfärs tills den smält runt! Låt det stå några min
Häll sen i
1-2tsk sambal olek
1dl sweet chili
och blanda runt
Häll sen i ca 1-2dl creme freich beroende på mängd köttfärs och blanda runt!





Gör en sås
ca 1-2dl creme freich
och 100g philadefia vitlök
ev 1-2extra vitlök


När pajskalet är färdigt i ugnen så börja med ett lager köttfärsröra
lägg sen ett lager chips (jag använde chips på bilden, men ta dina favoriter och testa)
sen la jag ett lager med ost på chipsen
Gör sen om med samma procedur!
Avsluta med ett lager chips, ost tomater  såsblandningen och lite extra ost längst upp!

Använd din fantasi och lägg ev ett lager hackad paprika, fetaost, oliver eller annat du gillar!
El krydda köttfärsen med tacokrydda!


 Ha den inne i ugnen på 200grader 15min tills osten blir lite gyllenbrun!
 Servera med en god sallad (jag glömde köpa sallad på affären idag så fick bli lite gurka och majs till)
Lägg på en klick creme freich!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar