onsdag 23 maj 2012

Krämig Wook/ och paprika gratäng med choritchokorv

Såg dom här goda långa lite heta paprikor på affären!
Såg en bild framför mig hur jag skulle baconinlinda dom! Men idag när jag skulle laga va jag inte ett dugg sugen på att stå och pilla ur stjärnhusen och onödigt vitt!
Så började genast kolla vad jag hade mer hemma som jag kunde hitta på nåt roligt med, och slutresultatet vart så himla gott med lite lätt hetta  i paprikan men den milda och gott krämiga såsen!
Och eftersom jag kör mycket Lchf inspirerat så så va detta en hitt hemma som jag tänker göra flera gånger!


HUR JAG GJORDE

Sätt ugnen på 220
Och som vanligt går jag lite efter behag så anpassa mängt och kryddor efter eget tycke och hur många personer som ska äta!
Jag mäyer sällan själv utan går oftast efter ögonmått

Helst lite hetare paprika (annars valfri färg och form, funkar även med het chili om man vill ha riktig fart på smaklökarna)
Röd lök
frusen wok mix (valfri sort)
champinjoner
Ca 2msk charlottenlöksfond (ögonmått)
nypa salt

Riven ost

SÅS
Grädde/ el creme freich
flöde pikant (Valfri vikt desto större desto mer smak)
Finns vid chark ostar i vanliga affärer
ca 2-4 msk Felix Chili sås Denna flaskan
salt
vitpeppar
peppar mix
paprika krydda


Skär paprikan i skivor och pilla ur stjärnor/och överblivet vitt du inte vill ha med

 Skär rödlöken men inte för smått




 Sätt på plattan och smält smöret släng i alla grejer i stekpannan, även champinjonerna och grönsakerna
Stek några min krydda ev med lite salt
Häll på fonden och rör runt


 Lägg i form och strö ev riven ost på

 Gör såsen
Dela osten i mindre bitar
Lägg osten och grädden i en bunke
Häll i ca 2-4msk Chili sås
Krydda med salt, pepparmix, vitpeppar och paprika krydda
och vispa ihop lätt i en bunke med grädden (som jag hade)
Vispa ihop snabbt med elvisp (eller för hand)  tills osten blandats runt
Lägg sen på grönsaksblandningen
och in i ugnen på 220grader ca 20-25 min tills den fått fin färg



 Stek upp och servera med valfri choritcho
 Supergott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar