måndag 2 juli 2012

köttfärssås och mos på wook grönsaker


Igår söndag ville Tom ha spaghetti och köttfärssås och så klart så får han det och det är ju riktigt gott med köttfärssås! Själv gjorde jag en version utan pasta till mig! Gjorde mos på frysta wook grönsaker till mig!

Testa, lovar det är jättegott!


Köttfärssåsen


Anpassa mängd och smaka av efter eget tycke och beroende på hur mycket du gör


Du behöver
Köttfärs
1gul lök
1burk champinjoner
1-3 vitlöksklyftor (beroende på storlek och tycket)
ca 1-2 dl ketchup
1 paket grädde (el creme freich)
1 köttbuljong
1glas vatten
1-2 tsk sambal olek
ca 1msk paprika pulver
salt
grillkrydda
vitpeppar
ca 2-3 dl rivna morötter (4små för mig) men inte noga utan du bestämmer själv hur många du vill ha i


Gör så här
*Stek upp lök och köttfärs och häll sen på champinjonerna
*Krydda med lite salt, vitpeppar, grillkrydda och paprika krydda (gott med lite extra paprika)
*pressa i vitlök och blanda runt
*häll på vatten och 1buljongtärning och blanda runt tills buljongen smält och blandats runt ordenligt
*blanda runt ketchupen
*Lägg i morötterna och blanda runt
*häll i grädden och blanda runt

Glöm inte smaka av om du vill krydda mer innan du serverar!

Mos på wook grönsaker


Du behöver
Wook grönsaker  classic (kolla bilden under)
nån msk creme freich
grillkrydda
aromat
vitpeppar
ev nån nypa salt

Gör så här
Häll i wook grönsakerna (ev lite extra broccoli) i en gryta och koka några min tills dom inte är hårda!  känn med en gaffel om dom är klara.
Häll av vattnet och lägg i creme freichen och kryddorna
och kör med mixer stav tills allt blandats runt














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar