fredag 22 juni 2012

Västerbottenpaj

Idag har varit en underbar dag! Sol hela långa dagen och inte en droppe regn! Riktigt tur med vädret med tanke på hur det varit den senaste tiden!
Hade svärföräldrarna här hemma som vi bjud på god midsommarmat!
Gjorde för första gången en västerbottenpaj den blev riktigt god.

Du behöver

Pajdegen
3dl vetemjöl (byt ev ut 1.5dl mot grahamsmjöl)
1/2 tsk salt
125g smör
1ägg

Fyllning
3ägg
ca 200-300g riven västerbottenost
2.5dl mellangrädde
1dl mjölk
lite salt och svartpeppar efter behag

Gör så här

sätt ugnen på 225g

Pajdeg
*Finfördela smör i mjöl och salt och blanda ihop (jag delade smöret i mindre bitar och blandade med elvisp)
*Kläck i ägget och blanda ihop med händerna till en deg
*Lägg in degen i kylskåpet ca 30min (tryck ev upp degen i formen först om du har plats för form i kylskåp)
*Ta ut degen ur kylskåp och tryck ut den i pajformen upp till kanterna 
*Nagga botten med en gaffel
stoppa in den i ugnen för förgräddning i ca 10-15min

*Gör fyllning under tiden

Fyllning
*Vispa ihop mjölk grädde och ägget
*Häll i osten och blanda om
*Smaksätt med salt och peppar efter behag (smaka med en liten tsk el ögonmått)
*häll i formen

*Stoppa in i ugnen ca 30min ev nån min mer el mindre beroende på ugn




2 kommentarer:

  1. Så gyllene och fin! Västerbottenpaj är verkligen något av de godaste matpajerna!:)

    SvaraRadera
  2. Ja det är verkligen supergott med västerbottenpaj :-) Och lyckades på till den riktigt fin för att vara första g :-)

    SvaraRadera