onsdag 20 juni 2012

Spagetti kakor med hallonsylt



Det här med att följa recept är inte min starkaste sida! Som tex igår kväll när jag blev sugen på att baka men inga ägg hemma, så tog fram kakboken 7sorters kakor för att leta fram nåt som gick snabbt och utan ägg! Hittade Mockanystan som jag ville testa på så började ta fram grejer och började hälla upp men kom på att potatismjölet va slut, plus blev lite osäker när det stod jag skulle lösa upp kaffet hur jag skulle göra plus visade sig även kakaon va slut! Så slutade iallafall med lite utbyte av ingredienser och lite klet som det krävs till min variant plus jag la sylt emellan på några stycken för att se vad som blev godast :-) Delade åsikter i familjen, sonen tyckte dom utan sylt blev godast medans jag älskade dom med sylt. Men resultatet blev iallafall inte misslyckat utan verkligen lyckade små kakor!

Döpte om dom lite eftersom det inte alls blev som originalet så jag tyckte dom såg ut som spagetti så då fick dom heta spagettikakor med  hallon sylt.
Såklart ingen spagett i men ser lite så ut!

kanske även kan funka till barnkalaset/maskerad kalaset som ja använd fantasin så kanske det ser ut som bajshög med lite kako/oboy, eller kanske som en hög maskar med lite blod :-)
Inte dom fakraste som sagt men blev riktigt goda :-)

Du behöver
4dl mjöl
2dl marsan pulver
1dl socker
1/2 msk vanilj socker
1/2 dl hallon sylt + ca 1/4 dl kallt vatten (I ett glas)
200 g margarin

ev ca 3 msk hemgjord  hallonsaft och 2-3rabarbersaft (går att byta mot jordgubb) el saft från affären
Jag mixtrade på men går nog även utan saft och hälla i mer sylt)

1/2 dl marsanpulver el mjöl  till utbakning


Gör så här


Bild 1
*Blanda ihop dom torra ingredienserna
*dela sen smöret i mindre bitar och kör med elvisp tills det blivit tillräckligt utblandat
 (går att blanda ut för hand).
*häll i sylten som du blandat i vatten först
*lägg sen ut det på bakbord och dega ihop allt till en deg

Bild 2
*Jag hällde några droppar saft på degen och och blandade runt
*Sen la jag degen i en påse och hällde i saft och degade runt den i påsen
*ställ in den i kylskåpet 15-30minuter
*Ta ut den ur påsen och ta lägg degen på bakbordet igen och blanda ut med marsan pulver/mjöl tills den inte        
  är så klibbig. Ta lite i taget och blanda runt (den ska inte fastna i bakbordet)
*Är den fortfarande blöt häll på mer marsanpulver el mjöl, är den för torr så häll på lite sylt el saft


Bild 3
*Pressa sen ut deg med en potatis press, pure press el ev större vitlökspress el om ni har en sån man trycker ut  
  play doh med.
* du kan lägga i större hög och lägga ut lagomt mindre till kakorna med fingrarna


Bild 4
*Vill du ha med sylt gör du likadant som ovan men lägg en klick sylt emellan och lite pressad deg ovanför

Bild 5
Stoppa in i ugnen på 200g ca 15-18min









1.

2.

 3.

4.

5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar