torsdag 7 juni 2012

kladdkakerutor med smuldeg och jordgubbs sylt



Härom dagen skulle vi på en biltripp tillsammans med sambons mamma/syrra med fam!
Så då ville jag ju baka nåt gott att ta med och fika på! 
Blev nåt lite ihop släng som jag va tvungen att testa på (jag har fått dille på smuldeg, haha) Så kombon blev smuldeg, kladdkakesmet och sylt som kletiga små mjuka kakor! Och himmel vad goda dom blev när dom fått stå i kylen och segat till sig! Funkar utmärkt kan jag tänka mig som den är varm med en klick grädde!

Det roligaste va när vi åkt ca 20min kom jag ju på dom fortfarande låg hemma i kylskåpet, haha! Så typiskt mig! Glömsk som vanligt!
Denna smuldeg bara älskar jag och den är himmelskt god till denna paj Kolla in denna underbart goda paj

Du behöver

Smuldeg
100g smör
1.5dl vetemjöl
1.5dl socker
1dl havregryn
(ev kokos)

Kladdkake smet
2ägg
2dl socker
1/2 dl  flytande margarin
4msk kakao
1dl vetemjöl

2- 2.5dl jordgubbs sylt

(vill man så går det ju testa slänga i lite bär eller byta till hallon)

Gör så här
 sätt på ugnen på 200g

1.Lägg ingredienserna till smuldegen i en bunke, dela margarinet i mindre bitar och kör med elvisp till lagomt smuligt  (ställ undan bunken sen))

2. kör ägg och socker med en elvisp tills det blir fluffigt
3. häll i flytande margarinet och blanda runt med vanlig visp (inte elvisp)
4. Blanda ihop dom torra ingredienser i en mindre skål/bunke och häll sen ner i smeten och blanda runt med en visp (inte elvisp)
5. häll kladdkake smeten (chocklad smeten) över smuldegen och blanda runt (lättast med en slickepott)
6. häll sen i sylten och blanda runt
7. smeta ut kletet på en plåt med folie papper lite rektangulärt/fyrkantigt och stoppa in i ugnen i ca 15min (nån min hit eller dit på olika ugnar)
8. låt det svalna när du tagit ut den ur ugnen, skär sen små fyrkanter och sila lite florsocker på.


1.


 2.

 3.


4.


5.


6.


7.

 8.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar