lördag 23 juni 2012

Gräslökssill och rom och dill sill

 Sill är ju bara nåt som jag vill ha på midsommarbordet och även julbord.
 Och ja det är ju faktiskt superlätt att slänga ihop en egen röra och lägga matjessill i plus så mycket godare!
Gjorde 2 olika sorters sillar och bjöd på! Och sill äts ju ofta under hela sommarn, så vill du testa på att göra egna och mumsa på under sommarn rekomenderar jag dom är. Sjukt gott!
Lite roligt min 9åring älskar sill!

Gräslökssill
1pkt gräddfil
1pkt (el mer) matjesill
1/2-1 kruka gräslök
några nypar dill efter smak (klipp ev ner dillen)

Gör så här
Lägg gräddfilen i en fin glasburk el skål
klipp ner dill och persilja och blanda runt
Lägg sen ner matjesillen (häll bort spadet innan)

Klart nu är det bara och ställa fram den på bordet
Glasburkarna finns nu i sommartider på dom flesta affärer, jag köpte min på maxi

Supergott till färsk potatisen







Rom och dill sill
1pkt gräddfil
1 rödlök
1/2-1burk Rom
dill efter behag (jag hade många nypor)
ev lite gräslök
smaka av med salt peppar ev lite citron peppar

Gör så här
Häll gräddfilen i en glasburk el skål
hacka mixa rödlök rätt smått el valfri storlek
lägg i romen
klipp ner dill och ev gräslö
smaka av med kryddor
blanda runt och lägg i matjesillen

Gillar du el nån annan i fam inte sill så lägg i räkor tex
Såsen är god även till bakad potatis, el laxen, och rekomenderar den verkligen lägga på varma baguetterna  och kräftorna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar