fredag 28 september 2012

Keso och kokosplättar med bacon och mild sambal oeleksås (Lchf)


Idag har det varit full rulle hela dagen! Och en sen tur till affären och lite spaning på dollar store efter nåt fynd! Men va så urplockat så hittade inte alls det jag sökte!
Så men lite kort om tid på kvällen för att snabbt fixa iordning nån mat plus att Levi skulle sova så stekte jag iordning lite kokos och kesoplättar! Och att jag aldrig testat göra såna här plättar innan jag började med Lchf
Supergott och jag kan äta dom utan att få ont i magen :-)
Annars har jag fått ont i magen varje gång jag ätit plättar och pannkakor!
Och det bästa av allt det går fort att göra.
Och går att variera med tillbehör förutom sylt/bär och grädde

Kollar ni länken hittar ni supergoda pizzor jag gjort på plättarna Mini pizzor Lchf



Funkar lika bra att göra i plättjärn som i stekpannan om man inget järn har.

Gör så här

ca 7-8 plättar

Mixa 1dl kokos i mixer/el stavmixer

Lägg sen alla ingredienser i en bunke och blanda runt med visp tills allt har blandats runt ordentligt
2ägg
1 liten burk keso
1 msk fiberhusk
3msk grädde
den mixade kokosen
lite salt och peppar

*Blanda runt allt med handvisp
*Värm upp rikligt med smör i stekpanna eller plättjärn
*Lägg upp valfri storlek på dina plättar (om det inte är i plättjärn) inte för tunna
* Stek några minuter på varje sida, lätta plättarna lite under tiden med stekspade/gaffel så dom inte bränns och fastnar

Sås
ca 2 portioner (ska du göra mer så öka ingredienser och smaka av tills du blir nöjd

Blanda ihop ca 1- 1.5dl creme freich, 1tsk sambal olek, plus lite paprikakrydda och chilikrydda (smaka av med lite i taget så du inte gör för stark

Jag serverade med stekt bacon och brieost, gurka och såsen men plättarna är supergoda med lite grädde och bär












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar