måndag 13 augusti 2012

Prinsesstårta på annat sätt


Igår hade vi som sagt kalas för killarna som fyllt Levi 1 år och Tom 10år!
Tom hade önskat sig prinsesstårta med en Ros ovanpå men som ni ser så blev det inte riktigt så!
Va lat och köpte färdigrullad marsipanlock men läste inte noga och såg på kvällen när jag gjorde tårtan att det inte va med en ros till! Så blev att plocka fram jordgubbarna på morgonen för tining så det blev en sån här variant istället! Men fick utsökt som betyg av han, haha
Blev inte några bilder på tårtbaket så skriver hur jag gjorde istället så kanske nån får lite inspiration eller rec kommer till användning! Och det funkar såklart lika bra med köpebotten om man vill va lika lat som jag brukar vara annars, haha (Första g jag bakade tårtbotten
Tog iallafall recept på tårtbotten från boken 7sorters kakor till prinsesstårtebotten.
Men gjorde innehållet lite på mitt sätt!

Botten
4ägg
2dl socker
1dl vetemjöl
1dl potatismjöl
2tsk bakpulver

Gör så här
Sätt på ugnen på 175g
Smörj och bröa en form ca 26cm i diameter (jag tog en springform med avtagbar kant)

Vispa ägg och socker pösigt
Blanda ihop dom torra ingredienserna och vänd ner i smeten och blanda om väl
Häll smeten i formen
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40min

När den är klar ställ den åt sidan och låt den svalna några,
(lossa ev längst kanterna med en kniv innan du öppnar formen)
Lyft den och ställ på ett fat efter du tagit bort kanterna och låt svalna helt innan du gör självaste tårtan
Lägg ev en kökshandduk över så den inte blir torr

När tårtan svalnat skär försiktigt 3lika tjocka delar ex med en brödkniv, skär lite in mot mitten och såga runt tårtan.


Vaniljgrädden (glasscreme)
Blanda 10msk vaniljpulver (marsansås) i 4dl mjölk tills det blir tjockare (ställ ev in i kylskåp en stund)
Vispa upp grädde och vänd sen ner vaniljröran blanda runt snabbt med elvispen

Vaniljcreme (marsansås)
Vispa ut 5msk marsanpulvrer i 2dl mjölk (låt det stelna till sig några min i kylskåp


Nu ska du mixtra ihop tårtan
*Lägg en av tårtbottendelarna på ett tårtfat
*Droppa lite vätska på bottnarna så dom inte blir torra (ex saft el annat)
*bred sen ut marsancremen
*Lägg på mitten delen och droppa/ringla vätska!
* Bred sen över ett lager med Jordgubbssylt (vi hade ett rätt tjockt lager)
*Lägg sen på ett lager med vaniljgrädden (det mesta, men spara lite till spackling runt tårtan)
*Lägg på tårtlocket
*Ta den sparade grädden och bred ett lite tunnare lager ovanpå, ta en slickepott och bred över hela tårtan och även runtom, gör inget om det runnit ut lite sylt som blandas med (jag hällde i lite extra jordgubbssylt i grädden innan jag bredde på
*Lägg försiktigt på marsipanlocket och försök få det så fint som möjligt så det täcker överallt runtom
*Smält blockchocklad i en microsäker skål,djup tallrik el liknande, testa efter en stund om du kan blanda runt med en gaffel
*Häll över tårtan försiktigt medans du breder ut det med ex en slickepott
*Om du vill göra sådär så chockladen ser ut att runnit ner så ta lite på ex en sked och häll längst upp vid kanten så det rinner ner försiktigt
*Gör likadant runtom
Ställ in i kylskåp för att stelna
*Vid servering skär och lägg på jordgubbar och skaka över lite florsocker med en sil med nät

Jag la på jorgubbarna några timmar innan och det va ju lite dumt för då hann det börja på och rinna från dom för jag hade köpe! Dom plockade rinner inte lika lätt.















 Hällde upp saft i glasflaskor som sen fick hällas upp i Ikeas vasar och drickas med sugrör

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar